Защо харесвам обречените Bang&Olufsen?

Bang&Olufsen е ункална семейна компания с продаваща история и впечатляваща традиция, а логиката да съществува през 2011 е съмнителна. Те произвеждат всичките си телевизори, аудио системи и телефони в собствена фабрика в сърцето на Дания и никога, ама никога няма да изнесат производството си към Азия, както всички останали европейски марки. Дори фабриката, която отвориха преди години в Чехия няма да се отрази върху изключителното високо качество на изработка. Уникална е работата с алуминий, от който се правят почти всички техни продукти. За разлика от пластмасата, която просто се налива в матрици, с алуминия се работи десет пъти по-трудно и всеки елемент изисква специално отношение. Въпреки кризата, служителите на компанията продължават да бъдат точно толкова, колкото и преди – 2 600 (в това число и работниците във фабриката), което за производител от този ранг е крайно малко. За сравнение – в един ден SONY произвеждат толкова телевизори, колкото B&O изваждат за цяла година!

Парадоксално, но озвучителните тела и аудио системите на датчаните не влизат в графата Hi-Fi, поне според повечето критици, които не проумяват как така външният вид е първи приоритет. Когато някой производител създава ново устройство, дизайнът винаги е на последно място. При B&O е обратното – започва се от скицата, и след това инженерите намират начин да го произведат.  Споменавайки дизайна, не можем да пропуснем Дейвид Люис – английският гений, скицирал повечето съвремени устройства на датчаните и фактът, че в B&O не работи нито един дизайнер. Дейвид, както и всички останали, създавали продукти за тях е на свободна практика. Когато се срещнах с него в студиото му в Копенхаген и го попитах от какво се вдъхновява, той ми разказа как скицирал формите на топ модела при озвучителните тела в колата, връщайки се от Ковънт Гардън, инспириран от музиката, след което на Bang & Olufsen са им били нужни близо 3 години, за да вкарат технологията в тази форма.

Всичко това естествено означава, че и цените на продуктите им са легендарни. Стационарен телефон: 900 лева. 37″ телевизор: 7000 лева, чифт колони за спалнята: 5000 лева. Тук е момента да благодарим на китайските производители, защото ако всички следваха философията на Bang&Olufsen, нямаше да имаме достъпна техника. За мен цената на произведено в ЕС устройство с алуминиев корпус, 30-годишен гаранционен срок и вечен дизайн е ненужно висока, дори и да можеш да си го позволиш с лекота.
Ирационално погледнато - те са най-симпатичната семейна скандинавска компания със стил и ценности, която все още не е фалирала или закупена от някой корейски гигант.

А, да – десетина години B&O имаха едно единствено дистанционно (с корпус от алуминий, естествено) с което се управляваха всички техни устройства (наскоро създадоха второто), и притиснати от глобалната икономическа ситуация започнаха да прозивеждат озвучаване за лимузини (започнаха с Audi, продължиха с Aston Martin, а вече са опция и във високия клас на BMW и AMG моделите на Mercedes), като подтискащото в случая е че цената за ъпгрейд на приличното озвучаване на BOSE в Audi S8, например струва над 10 000 лева.

 

Вашият коментар

Вашият email адрес няма да бъде публикуван Задължителните полета са отбелязани с *

*


*

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>